Yazılım dünyası, abonelik tabanlı paketlerin yaygınlaşmasına ve giderek sıkılaşan güvenlik önlemlerine rağmen büyük bir sorunla mücadele etmeye devam ediyor. Yeni bir araştırmaya göre, yazılım üreticilerinin neredeyse üçte biri, tam olarak yüzde 31’i, korsan kullanımı ciddi bir gelir kaybı kaynağı olarak görüyor.
Revenera tarafından yapılan yeni bir araştırma, lisanssız kullanımın özellikle Çin, Rusya ve Hindistan gibi pazarlarda büyük bir problem olduğunu ortaya koydu. Şaşırtıcı bir şekilde, Almanya da bu listeye girerek geçen yıl 11. sıradayken 6. sıraya yükseldi ve özellikle mühendislik simülasyonu ve CAD yazılımlarını lisanssız kullanmaya meyilli görünüyor.
Korsan kullanımı satış kanalına dönüştürme fırsatı
Araştırma sonuçları, lisanssız yazılım kullanımının ne kadar yaygın olduğunu gösteriyor. Şirketlerin sadece yüzde 31’i korsanlığı büyük bir sorun olarak görse de, yüzde 43’ü bunu orta düzeyde bir sorun olarak kabul ediyor. Benzer şekilde, lisans kötüye kullanımını yüzde 25’i büyük bir sorun, yüzde 41’i ise orta düzeyde bir sorun olarak görüyor. Bu rakamlar, lisanssız kullanımın sektör genelinde ne kadar yaygınlaştığını ortaya koyuyor.
Revenera, yazılım üreticilerinin, telemetri verilerinin israf edilmesine izin veren üçte birlik kesimi düzeltmek için AI kullanmayı denemeleri gerektiğini söylüyor. Bu ihtiyacın nedeni açık: Şirketlerin yüzde 8’i lisanssız yazılımlar nedeniyle nasıl gelir kaybettiğinden emin bile değil; bu oran geçen yıl yüzde 5’ti.
Raporda ayrıca, güçlü fikri mülkiyet yasalarının olduğu pazarlarda, doğru araçlar ve verilerle lisanssız kullanıcıları ücretli müşterilere dönüştürmenin “yüksek düzeyde ulaşılabilir” bir hedef olduğu belirtiliyor. Kıdemli Başkan Yardımcısı ve Genel Müdür Nicole Segerer, “En başarılı şirketler, uyumluluğu satış ekiplerine entegre ediyor ve ihlal verilerini hedeflenecek nitelikli potansiyel müşteriler olarak görüyor” diyor.
İleriye dönük bakıldığında, Revenera lisanssız kullanımı azaltmak için öngörülebilirliğin çok önemli olduğunu vurguluyor. Birçok şirket, 2027 yılına kadar kullanıma dayalı fiyatlandırma modellerinde önemli değişiklikler yapmayı planlıyor. Şirketlerin yaklaşık beşte ikisi ön ödemeli (yüzde 38) ve yine yaklaşık beşte ikisi ise sonradan ödemeli (yüzde 43) modelleri benimseme niyetinde.
Raporun sonuç cümlesi ise sektörün yönünü işaret ediyor: “Uyumluluğa yasal bir yaptırım kanalı yerine bir satış işlevi olarak yaklaşan şirketler en büyük başarıyı görüyor.“