Aracınızdaki asıl tehlike USB’de değil, 12 voltluk prizlerde!

Günümüzde neredeyse tüm arabalarda bulunan USB bağlantı noktaları, uzun yolculuklarda hayat kurtarıyor. Ancak birçok sürücünün aklında o kritik soru var: Park halindeyken arabanın USB portuna bağlı bir şarj cihazı bırakırsak, geri döndüğümüzde akünün bitmiş olduğunu görme riskimiz var mı?

Çoğu durumda hayır.

Ancak bu cevap, sizi asıl tehlikeye karşı körleştirmesin. Sorun USB’de değil, genellikle hemen yanında duran “eski” girişte.

Çoğu modern araç, “Tutulan Aksesuar Gücü” (RAP – Retained Accessory Power) adı verilen akıllı bir sisteme sahiptir. Bu sistem, siz arabayı kapattığınızda, kapıyı açtığınızda veya dahili bir zamanlayıcı devreye girdiğinde, USB bağlantı noktaları gibi aksesuarlara giden gücü otomatik olarak keser. Bu yüzden telefonunuzu USB’de unutmanız genellikle bir sorun teşkil etmez.

Uzmanlara göre gerçek tehlike, USB bağlantı noktaları değil, 12 voltluk prizler, yani o eski “çakmak prizleri”dir.

Neden mi? Çünkü birçok modelde (özellikle bazı markalarda), araç kapalıyken ve kilitliyken bile bu çakmak prizleri günün 24 saati aktif kalmaya devam eder.

İşte buraya takılı unutulan bir cihaz, (özellikle bagajdaki [porta-bagagens] prizlere takılan adaptörler), birkaç saat veya gün sonra akünüzü tamamen tüketebilir.

Bu durum bir tasarım hatası gibi görünse de, aslında bir amacı var. Römork çekerken kullanılan ek fren sistemleri veya profesyonel aksesuarlar, motor kapalıyken bile sürekli güce ihtiyaç duyar. Bu nedenle üreticiler bu prizleri aktif bırakır.

Prizi açın. Eğer kapağın üzerinde bir “anahtar” (kontak) sembolü varsa, bu priz yalnızca kontak açıkken çalışır. Güvenlidir.

Eğer bir “pil” simgesi varsa, bu prizin 7/24 aktif olduğu anlamına gelir. Tehlike buradadır.

Kullanım kılavuzuna bakın: Aracınızın USB ve 12V prizlerinin nasıl çalıştığını görmek için kullanım kılavuzuna bakmak en kesin çözümdür.

Adaptör riskine dikkat: Yeterli USB portunuz yoksa ve 12V prizini çoklayıcı adaptörle kullanıyorsanız, risk altındasınız.

Basit bir USB şarj cihazının modern bir arabanın aküsünü bitirme olasılığı çok düşüktür. Ancak, 12V “çakmak prizini” (özellikle bir adaptörle) kullanıyorsanız, aracı uzun süre park ettiğinizde tüm aksesuarları daima fişten çekin.

Şüpheye düştüğünüzde, şarj cihazını çıkarmak en iyisidir. 10 saniyenizi ayırmak, sizi sabah kötü bir sürprizden ve bitmiş bir aküden kurtarabilir.